In 2018-2019, het schooljaar voorafgaand aan de onderwijshervorming van de eerste graad, startten we in onze middenschool met het GO!21-project voor de leerlingen uit de A-stroom. We koppelen de vooruitstrevende visie op onderwijs van het GO! aan de vaardigheden van de 21ste eeuw. 

Bij GO!21 worden verschillende schoolvakken (wiskunde, Nederlands, aardrijkskunde, techniek, geschiedenis, natuurwetenschappen en portfolio – in het 2de jaar ook Frans) geclusterd als één “vak” of “vakruimte”. Dit gebeurt zowel in tijd, als in plaats. De leerlingen komen gedurende 18 lesuren naar een “open leercentrum” waar ze de leerinhouden verwerken met instructiefiches en korte instructiemomenten. De leerlingen worden hierin begeleid door leerkrachten die zowel vakspecialist als leercoach zijn.

Er staat een ICT-lokaal, een instructielokaal, een grote (samen)werkruimte, een “stille ruimte” en een leeshoek ter beschikking om de verschillende lesdoelen te bereiken.

De sleutelwoorden binnen dit systeem zijn:

  • zelfstandigheid
  • leren
  • samenwerken
  • leren samenwerken

De leerlingen plannen op maandag hun week en besteden hun eigen werktijd, los van het klassiek curriculum (bv. 4 uur wiskunde). Ze houden rekening met hun eigen kunnen en groeiproces. We geven hierbij de leerlingen een flinke brok verantwoordelijkheid, maar begeleiden hen uiteraard zodat hun persoonlijk leertraject ook resultaat oplevert.

Met taken en toetsmomenten wordt gecontroleerd of de leerling de leerstof beheerst. De klastitularis fungeert als coach om de leerlingen individueel te begeleiden indien het zelfsturend leren moeilijker verloopt. Ook extra uitdagingen voor de sterkere leerlingen gaan we niet uit de weg.

Met deze aanmoedigingen zetten we onze GO!21-leerlingen dagelijks op weg:

  • gebruik je creativiteit en kritische zin om nieuwe oplossingen te vinden
  • ontdek waar je goed in bent en laat je coachen waar je minder sterk in bent
  • durf fouten maken, want daaruit leer je
  • deel je kennis met studiegenoten en boek samen resultaat

Reacties van ouders

Mijn kind leert:

  • samenwerken
  • de tijd indelen
  • zelfstandig plannen
  • zelfstandig werken
  • omgaan met vrijheid
  • interactief studeren
  • werken op eigen ritme
  • vragen stellen

Wat zijn de positieve zaken aan GO!21?

  • doordat mijn kind alles zelf moet insturen, beheerst hij de leerstof veel grondiger
  • het leerkrachtenteam is op elkaar afgestemd
  • de inzet van het leerkrachtenteam
  • de aandacht naar persoonlijke ondersteuning
  • betere leescapaciteiten
  • beschikbaarheid van de leerkrachten

Reacties van leerlingen

Mijn gevoel bij GO!21 is …

  • “Heel goed, ik kan beter zelfstandig werken en samenwerken.”
  • “Het is leerrijk omdat je leert zelfstandig werken en je leer samenwerken.”
  • “Geweldig!
    Ik heb niet alleen zelfstandig leren werken, maar ik heb nieuwe vrienden
    gemaakt. Ik kon het me gewoon niet beter voorstellen. :)”
  • “Super leuk! Het is heel leuk om zelfstandig te werken en te kiezen wat je wanneer
    doet.”
  • “Ik vond het eens leuk om zelfstandig te werken en niet altijd vaste uren te hebben. Als je bij GO!21 je boek eens bent vergeten, kan je aan een ander vak werken en verlies je zo geen tijd.”
  • “Leuk. Ik vind het een leuk systeem en volgend jaar wil ik terug GO!21 doen.”
  • “Mijn gevoel bij GO!21 is dat ik sneller kan werken en meer met vrienden
    werken.”
  • “Heel leuk! Dat je op je eigen tempo kan verder werken.”
  • “Goed! Ik vond het beter dan verwacht. Ik zou niet meer terug willen naar het klassiek systeem. Hier kan ik vlotter werken. Hier kan ik werken aan het vak dat ik zelf wil op dat moment. Het was een leerzaam en tof jaar!”

Contact

 

Adres

Nieuwstraat 124 B

1730 Asse

 

Telefoon

02/451-61-01

 

Mail

middenschool@vijverbeek.be

Openingsuren van het secretariaat

 maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

8 uur tot 12 uur en 13 uur tot 16 uur 30

woensdag:

8 uur tot 12 uur